Czym wzmocnić chora wątrobę?

Ocena:
0
U mojej cioci stwierdzono nieznaczne uszkodzenie wątroby, co stało się najprawdopodobniej na skutek ostatnio stosowanych leków, niestety nie pamiętam jakich :( Czy można jakoś wspomóc jej regenerację? I jeszcze coś z innej beczki ... :) Bardzo lubię ryż. Niekiedy kupuje i jest on po ugotowaniu bardziej napęczniały a niekiedy bardziej zwarty. Nie wiem który jest lepszy i ewentualnie dlaczego? Wiem, ze to nie ten działa, ale nie che mi się pisać oddzielnego tematu :)

1 odpowiedź

Ocena:
0
Pierwsza sprawa… W chorobie wątroby najważniejsze jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na dietę. Musi mieć ona trochę więcej białka (pod warunkiem że nie ma daleko idącej niewydolności narządu) i oczywiście lekkostrawna. Wykluczone jest jedzenie ciężkostrawnych tłuszczów, produktów obfitujących w błonnik (surowe warzywa, owoce, gruboziarniste pieczywo), oraz pokarmów wzdymajacych (warzywa kapustne, cebulowe, strączkowe). Ważne jest wyeliminowanie alkoholu, mocnej kawy oraz ostrych przypraw. Zabronione są również dania ciężkostrawne i smażone. Wskazana jest natomiast wyższa podaż witamin, szczególnie z grupy B, które można uzupełnić odpowiednim dodatkiem suplementacyjnym. Polecam tutaj zwykły B-complex. Jeżeli chodzi o suplementację to wskazałbym szczególnie uwagę na dwa preparaty: Sylimarol 70 i lecytynę. Pierwszy z preparatów zawiera zespół cennych flawonoidów pozyskiwanych z owoców ostropestu plamistego, które doskonale regenerują komórki wątrobowe. Między innymi utrzymują stabilność błon komórkowych hepatocytów i zapobiegają wnikaniu toksyn do ich wnętrza. Dodatkowo działają przeciwzapalnie, a także hamują procesy włóknienia w wątrobie. Preparat najlepiej stosować 2 x dziennie po jednej tabletce: po śniadaniu i kolacji. Dodatkowo polecam jakąś lecytynę wpłynie: 3 razy dziennie po 1 łyżeczce po głównych posiłkach.
Jeżeli chodzi o drugą część pytania, to uwarunkowane jest to głównie od rodzaju skrobi zawartej w danym gatunku ryżu. Ryż, zwłaszcza kleisty, pęczniejący zawiera dużo frakcji skrobiowej tzw. amylopektyny oraz mało amylozy. Amyloza to frakcja skrobii która ma tendencje do układania się w zwarte granulki, trudno pęcznieje i jest wolniej trawiona. Amylopektyna (łańcuch cząsteczek glukozy z licznymi odgałęzieniami) jest z kolei frakcją mocniej pęczniejącą i łatwiej do niej docierają enzymy trawienne, stad jest szybciej trawiona. Zatem i mniej ryz pęcznieje tym ma więcej amylozy i mniej amylopektyny, a gdy bardziej pęcznieje – więcej amylopektyny, mniej amylozy. Polecam pierwszy, bo ma niższy indeks glikemiczny, wolniej podnosi cukier we krwi i ma lepsze właściwości sycące. Jest także mniej niebezpieczny dla tkanki tłuszczowej ;)
26.05.2010 12:11
Przyjmuję w poradniach:
Kraków • Ostrów Wielkopolski

dr Dariusz Szukała
Dobry Dietetyk
Odpowiedz w tym wątku