Muesli - czy rzeczywiście zdrowe

Ocena:
0
Witam serdecznie

kilka lat temu, gdy zaczynałam moja przygodę ze zdrowym odżywianiem i zamieniałam "zapychacze" (białe pieczywo, drożdżówki) na zdrowe produkty, wprowadziłam do diety płatki śniadaniowe z mlekiem: owsiane oraz różne kupowane gotowe mieszanki muesli. Takie śniadanie bardzo mi smakowało...

Jednak wraz z przeprowadzką z domu na studia, znacznym zubożeniem mojej diety i, jak widzę z perspektywy czasu obsesją ograniczania spożywanych pokarmów, mój, dawniej bardzo "silny" układ trawienny stał się bardzo wrażliwy. Rozpoczął się u mnie zespół jelita drażliwego, który trwa nadal - cierpię na zaparcia, wzdęcia, bardzo częste uczucie dyskomfortu w jelitach.

Jeden z lekarzy słysząc o moich problemach kategorycznie kazał odstawić muesli z mlekiem. Nazwał je "zaklejającą układ pokarmowy papką" i stwierdził, że jedzone na ciepło muesli z mlekiem to najgorsze co może być, w moim przypadku.

Chciałam więc spytać, czy muesli to rzeczywiście zdrowe śniadanie? Czy podawane na ciepło z mlekiem stanowi dobre połączenie dla osób z tendencjami do zaparć i wzdęć? Jak lepiej jeść płatki - na ciepło, czy rozgotowane, w kleistej konsystencji? Jaki rodzaj płatków byłby dla mnie najzdrowszy? Czy rzeczywiście na "sklepowe" muesli trzeba uważać, bo zawierają dużo drobnoustrojów i kurzu?

Dodam, że w moim przypadku nie chodzi o dietę odchudzającą... a wręcz przeciwnie, gdyż staram się przytyć.

Z góry bardzo dziękuję!

1 odpowiedź

Ocena:
0
Witam,
W przypadku zespołu jelita nadwrażliwego w okresie występowania biegunek z jadłospisu należy całkowicie wykluczyć mleko z powodu występowania w nim dwucukru laktozy przyczyniającego się do procesów fermentacyjnych w jelitach.
W przypadku zespołu jelita nadwrażliwego należy określić charakter zaparć. Jeśli mamy do czynienia z zaparciami atonicznymi szczególnie cenne mogą okazać się otręby pszenne oraz płatki owsiane ze względu na dużą zawartość w tych produktach błonnika nierozpuszczalnego. W odniesieniu do zaparć spastycznych z nasilonymi zapaleniami jelit zdecydowanie złym pomysłem jest spożywanie ortąb pszennych, płatków owsianych. Można natomiast pokusić się o spożywanie mleka zsiadłego, jogurtów oraz kefirów.
03.10.2012 15:16
Przyjmuję w poradniach:
Toruń • Włocławek

http://www.dobrydietetyk.pl/
mgr Adrian Kowalewski
Dobry Dietetyk
Odpowiedz w tym wątku