Puls w czasie ćwiczeń

Ocena:
0
Witam :)
Mam następujący problem: Słyszałam że podczas ćwiczeń ważne jest zachowanie odpowiedniego tętna żeby spalał się tłuszcz, dlatego zainwestowałam w pulsometr. Skakałam na skakance przez 30 minut, średni puls wynosił 167 a maksymalny 185 (mam 23 lata, BMI 26) natomiast pulsometr sugeruje przedział od 105 do 133. Czy w takim razie skakanie na skakance spowoduje rozbudowę mięśni zamiast spalania tłuszczu? Czy może powinnam robić jakieś przerwy?
Natomiast podczas jazdy na rowerze starałam się jechać takim tempem żeby tętno mieściło się w tym przedziale, jednak w tym celu musiałam jechać o wiele wolniej niż jeździłam zazwyczaj. Jechałam też na najmniejszym obciążeniu. Jak w takim razie mam ćwiczyć żeby już bardziej nie rozbudowywać mięśni nóg?

1 odpowiedź

Ocena:
0
Temat zależności pomiędzy tętnem a sposobem wykorzystywania rezerw energetycznych przez organizm jest opisany nieco szerzej w tym artykule https://www.dobrydietetyk.pl/czytelnia/62/cwiczyc-by-schudnac/ . Odnosząc się jednak bezpośrednio do pytania... Otóż ćwiczenia na skakance są bardzo intensywnym rodzajem wysiłku, który często wymusza na organizmie przekraczanie stref tlenowych. Stąd wysoki puls (serce pompuje bardzo szybko krew, aby sprostać potrzebom tlenowym). W warunkach niepełnego dotlenienia tkanek organizm w mniejszym stopniu wykorzystuje tłuszcze, stąd nie stanowią one bezpośredniego paliwa energetycznego w trakcie wysiłku. Nie oznacza to jednak, że taki wysiłek nie ma wpływu na spalanie tkanki tłuszczowej. Wręcz przeciwnie. Kilkanaście-kilkadziesiąt minut takich ćwiczeń bardzo mocno uaktywnia proces przemiany materii, w efekcie czego organizm spala zdecydowanie szybciej kalorie w pozostałej części dnia. Tego typu ćwiczenia także istotnie poprawiają wydolność organizmu, rozbudowują maszynerię tlenową, sieć naczyń krwionośnych - są nieocenionym rodzajem wysiłku w odchudzaniu. Ale przede wszystkim wówczas jeżeli stopień nadwagi nie jest wysoki, gdyż np. skakanie na skakance przy dużej nadwyżce kilogramów, może wpływać negatywnie na stawy skokowe, kolanowe i zwiększać ryzyko kontuzji (oczywiście wszystko też zależy od rodzaju ćwiczeń na skakance). W tym przypadku polecałbym ten rodzaj wysiłku jako ćwiczenie nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu po maksymalnie 20-30min - będzie to wystarczające dla zanotowania korzystnych przeobrażeń w układzie sercowo-naczyniowym i mięśniowym.. Jako podstawowy rodzaj wysiłku proponuje jednak rower, szybkie marsze, marszobiegi, gdzie czas trwania wysiłku powinien wynieść min 40min. Taki rodzaj treningu może być prowadzony praktycznie codziennie. Tętno może się tutaj wahać się około 130-150/min.
25.08.2012 11:05
Przyjmuję w poradniach:
Kraków • Ostrów Wielkopolski

dr Dariusz Szukała
Dobry Dietetyk
Odpowiedz w tym wątku