Żywienie i odżywki w pływaniu

Ocena:
0
Mam 14 lat, 181 cm wzrostu i waże ok. 60kg. Pływam dużo, bo 2 razy dziennie po dwie godziny. Przepływam jakieś 12-13km dziennie. Trening zaczynam o 7 kończę koło 10 (przed pływaniem mam w-f) Potem do szkoły do 15-16 i trening na 17 do 19. Chciałbym się dowiedzieć co powinienem jeść i jakie odżywki stosować aby nabrać trochę mięśni jednocześnie nie nabierając tkanki tłuszczowej i żebym nie wracał do domu padnięty. Z odżywek stosuje BCAA 1100 firmy Olimp 4 razy po 3 tabletki, przed i po każdym treningu. Na treningu popijam Unisport firmy Nutrend. Tak po 750ml. Za odpowiedź z góry dziękuje.

1 odpowiedź

Ocena:
0
Witam serdecznie. W treningu pływackim zawsze istnieje bardzo duże obciążenie wysiłkowe. Tym bardziej dokucza ono w wieku szkolnym, kiedy trudno jest w praktyce realizować właściwe odżywianie. Bardzo często więc objawem są oznaki przemęczenia, które nie tylko decydują o wpływie na wydolność sportową ale także mogą wpływać na wiele rozmaitych zaburzeń w tym wieku. Tyle ile jest to możliwe, powinno się maksymalnie korzystać z żywienia tradycyjnego, które bez wątpienia jest podstawą prawidłowej odnowy organizmu. Dlatego jeżeli możesz, staraj się we wszystkich możliwych sytuacjach, kiedy masz możliwość zjedzenia normalnego posiłku, to robić. Staraj się przynajmniej na 2-3 przerwach w szkole zjeść coś wartościowego. Mogą być to bardziej solidne kanapki (staraj się by były różne) oraz sok owocowy lub warzywny (najlepiej je zmieniać. Preferowane z owoców cytrusowych, marchwiowe, warzywne pomidorowy). Dobrze też zawsze dołożyć jakiś owoc. Jeżeli jadasz obiad staraj się unikać jedzenia potraw smażonych, unikaj sosów, korzystaj z ryżu, ziemniaków, kasz, makaronów, chudych mięs. Ograniczaj także słodycze i różne dania fast food, które nie tylko nie wnoszą nic dobrego ale dodatkowo wyjaławiają Twój osłabiony organizm z reszty wartościowych składników.

Kolejnym elementem w jaki warto zainwestować są na pewno odżywki. W twoim przypadku uwzględnianie tego typu produktów może okazać się bardzo pomocne. Obecne suplementy jakie stosujesz są jak najbardziej właściwe, jednak nie zapewniają one jeszcze kompletnej odnowy organizmu. Dlatego wskazane w Twoim przypadku byłoby uwzględnienie dodatkowego preparatu węglowodanowo-białkowego, gdzie zawartość białka wahałaby się na poziomie ok. 20-30%. Taki preparat warto ( w ilości ok. 50g) stosować bezpośrednio po każdym treningu w celu zapewnienia szybszej odbudowy rezerw energetycznych w organizmie. Dodatkowo staraj się stosować suplement witaminowo-mineralny, ale nie żaden dla sportowców. Normalny preparat wieloskładnikowy, gdzie zawartość minerałów czy witamin nie przekracza 100-150% dziennego zapotrzebowania. Wybierając płyny w trakcie treningu staraj się korzystać z napojów izotonicznych. Podstawą ich składu powinny być węglowodany i kilka najbardziej istotnych minerałów. Unikaj tych za bardzo "ulepszonych", w których zbyt dużo jest środków barwiących, konserwujących i smakowych. Czytaj etykiety.
12.05.2011 11:52
Przyjmuję w poradniach:
Kraków • Ostrów Wielkopolski

dr Dariusz Szukała
Dobry Dietetyk
Odpowiedz w tym wątku